آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

 نخ دندان: بخشی ضروری از برنامه روزانه شما

استفاده از نخ دندان بخش مهمی از حفظ بهداشت دهان و دندان است. در حالی که مسواک زدن یک بخش اساسی از روال مراقبت از دهان است، بسیاری از مردم اهمیت نخ دندان کشیدن را نادیده می گیرند. نخ دندان کشیدن یک عمل ضروری است که فراتر از فواید مسواک زدن به تنهایی است. در این مقاله، دلایلی را بررسی خواهیم کرد که چرا باید نخ دندان را بخشی از روال بهداشت دهان خود قرار دهید. این مقاله توسط دکتر دلارا جهری، بهترین دکتر دندانپزشک در شمال تهران، نوشته شده است

نخ دندان کشیدن چیست؟

نخ دندان یک تکنیک دندانپزشکی است که شامل استفاده از یک ماده نازک نخ مانند است که معمولاً به عنوان نخ دندان شناخته می شود. نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها و در امتداد خط لثه برای رسیدن به مناطقی طراحی شده است که مسواک نمی تواند به طور موثر به آنجا دسترسی پیدا کند. با کشیدن نخ دندان به آرامی بین دندان‌ها و انجام یک حرکت جارویی، می‌توانید پلاک، ذرات غذا و باکتری‌هایی را که در این مکان‌های صعب العبور انباشته شده‌اند از بین ببرید.

چرا نخ دندان؟

نخ دندان کشیدن منظم برای تمیز نگه داشتن دندان ها و سلامت لثه ها ضروری است. اما حتی دقیق ترین مسواک زدن هم نمی تواند به هر گوشه و کناری به ویژه فضاهای تنگ بین دندان‌های ما برسد. بنابراین ایجاد پلاک در این نواحی به اسانی رخ می‌دهد. در واقع، مسواک زدن تنها حدود 70 درصد از سطح دندان ها را تمیز می کند! راه حل ساده است: نخ دندان.

فواید نخ دندان کشیدن:

  • از بیماری لثه جلوگیری می کند: نخ دندان کشیدن منظم می تواند خطر ابتلا به بیماری لثه را تا 80 درصد کاهش دهد. بیماری لثه تقریباً نیمی از بزرگسالان بالای 30 سال در ایالات متحده را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • مبارزه با بوی بد دهان: باکتری‌هایی که در دهان ما جمع می‌شوند نه تنها خبر بدی برای دندان‌های ما هستند، بلکه یکی از منابع اصلی بوی بد دهان هستند. ذرات غذایی که بین دندان‌های ما به دام افتاده‌اند، باکتری‌ها را جذب می‌کنند که مواد زائدی تولید کرده و بو تولید می‌کنند. با نخ دندان کشیدن منظم، باکتری‌هایی را که باعث بیشتر مشکلات دندانی می‌شوند، از بین می‌بریم.
  • از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند: یکی از دلایل اصلی که به ما گفته می شود دندان هایمان را دو بار در روز مسواک بزنیم این است که پلاک ها را قبل از اینکه به دندان هایمان آسیب برساند، از بین ببریم. مسواک زدن مکرر همچنین از سفت شدن پلاک و تبدیل ان به جرم جلوگیری می کند و در نتیجه نیاز شما به جرمگیری دندان را به تعویق می‌اندازد. انجمن دندانپزشکی آمریکا هشدار می دهد که جرم دندان تمیز نگه داشتن دندان های ما را سخت تر می کند و می تواند منجر به بیماری لثه شود، زیرا می تواند در بالا و حتی زیر خط لثه ایجاد شود.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد: افرادی که به طور منظم از نخ دندان استفاده می کنند کمتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند. این به این دلیل است که باکتری‌های دهان می‌توانند وارد جریان خون شده و به اندام‌های شما حمله کنند و به طور بالقوه منجر به بیماری قلبی یا لخته شدن خون شوند.
  • صرفه جویی در هزینه: استفاده از نخ دندان می تواند در درازمدت در هزینه درمان های دندانپزشکی صرفه جویی کند. با رعایت اصول بهداشت دهان و دندان، مانند نخ دندان کشیدن، می توانید از بیماری‌های شدید دندان جلوگیری کرده و هزینه‌های گران دندانپزشکی را کاهش دهید.
بیشتر بدانید...  اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت چیست؟

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن:

در اینجا به نحوه‌ی استفاده صحیح از نخ دندان اشاره می‌کنیم:

  1. انتهای نخ را دور انگشتان وسط هر دو دست خود بپیچید.
  2. نخ دندان را محکم بین انگشتان شست و اشاره نگه دارید.
  3. نخ را به آرامی با استفاده از یک حرکت اره به عقب و جلو بین دندان های خود هدایت کنید.
  4. نخ را به شکل C روی یک دندان و سپس زیر خط لثه خم کنید.

چه زمانی باید نخ دندان بکشم؟

انجمن دندانپزشکی آمریکاپیشنهاد می کند که بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان، زمانی است که به راحتی در برنامه شما قرار می گیرد. در حالی که برخی از افراد دوست دارند نخ دندان کشیدن را به عنوان بخشی از برنامه صبحگاهی خود قرار دهند و روز را با دهان تمیز شروع کنند، برخی دیگر ترجیح می دهند قبل از خواب نخ دندان بکشند، بنابراین با دهان تمیز به رختخواب می روند.

اول مسواک بزنم یا نخ دندان بکشم؟

مهم نیست که ابتدا مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید، به شرطی که تمام دندان های خود را به طور کامل تمیز کنید و عادات بهداشت دهان و دندان را هر روز رعایت کنید.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که بهتر است ابتدا نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید. این مطالعه نشان داد که نخ دندان کشیدن ابتدا باکتری‌ها و باقی مانده‌های بین دندان‌ها را شل می‌کند و سپس مسواک زدن این ذرات را از بین می‌برد. همچنین این مسواک زدن غلظت فلوراید را در پلاک بین دندانی افزایش می دهد که می تواند خطر پوسیدگی دندان را با تقویت مینای دندان کاهش دهد. با این حال، این انجمن معتقد است که بستگی به ترجیح شما دارد. هر دو گزینه قابل قبول است.

آیا می توانم بیش از حد نخ دندان بکشم؟

نه، شما نمی توانید بیش از حد نخ دندان بکشید، مگر اینکه نخ دندان را اشتباه استفاده کرده و دندانهایتان تمیز نشوند. اگر هنگام نخ دندان کشیدن بیش از حد فشار وارد کنید، یا اگر خیلی شدید نخ دندان بکشید، ممکن است به دندان ها و لثه های خود آسیب برسانید. ممکن است لازم باشد بیش از یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید، مخصوصاً بعد از غذا، تا مواد غذایی یا مواد زائد بین دندان هایتان را تمیز کنید.

در نتیجه

استفاده از نخ دندان بخش مهمی از حفظ بهداشت دهان و دندان است. مزایای متعددی از جمله پیشگیری از پوسیدگی دندان، کاهش خطر ابتلا به بیماری های لثه، جلوگیری از بوی بد دهان، بهبود سلامت قلب، بهبود ظاهر لبخند، جلوگیری از تجمع جرم دندان، کاهش حساسیت دندان، جلوگیری از دست دادن دندان، و صرفه جویی در هزینه درمان های دندانپزشکی را ارائه می دهد. با نخ دندان کشیدن روزانه و پیروی از تکنیک های صحیح نخ دندان، می توانید از این فواید باورنکردنی بهره مند شوید و لبخندی سالم داشته باشید.

بیشتر بدانید...  تاثیر تغذیه بر سلامت دهان و دندان

 

مطالعه بیشتر: ترمیم دندان در تهران

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها