آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

باورهای غلط در دندانپزشکی

در حوزه سلامت دهان و دندان، تصورات و باورهای نادرست کم نیست. این باورهای غلط در دندانپزشکی می تواند منجر به اعمال نادرست و حتی آسیب احتمالی به دندان ها و لثه ها شود. در این مقاله قصد داریم برخی از رایج ترین باورهای غلط در دندانپزشکی را از عنوان کرده و واقعیت را از تصور رایج جدا کنیم. این مقاله توسط دکتر دلارا جهری، متخصص دندانپزشکی در سعادت آباد، نوشته شده است.

چه باورهایی در دندانپزشکی اشتباه است؟

یک: مسواک زدن سخت تر، دندان را بهتر تمیز می‌کند

یکی از رایج ترین باورهای غلط این است که مسواک زدن بیشتر باعث تمیزی بهتر دندان ها می شود. این درست نیست. سخت‌تر مسواک زدن در واقع می‌تواند مینای دندان شما را از بین ببرد و در صورت مسواک زدن مداوم باعث ایجاد حفره‌های بیشتر شود.

دو: خونریزی لثه طبیعی است

یکی دیگر از تصورات های رایج این است که خونریزی لثه طبیعی است. شایع‌ترین دلیل خونریزی لثه‌ها، التهاب لثه است که شکل خفیف‌تری از بیماری لثه است، اما دلایل دیگری همچون، کبود انواع ویتامین، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نامناسب، تغییرات هورمونی، دیابت و … نیز میتوانند دلیل خونریزی لثه باشند و باید جدی گرفته شوند. در صورت عدم درمان، می تواند به پریودنتیت تبدیل شود و درد زیادی ایجاد کند.

سه: قند باعث ایجاد حفره می شود

این باور که شکر به طور مستقیم باعث ایجاد حفره می شود یکی دیگر از تصورات های رایج است. این خود قند نیست که مشکل را ایجاد می کند، بلکه باکتری هایی هستند که از قند تغذیه می کنند. این باکتری ها یک ترکیب اسیدی تولید می کنند که باعث پوسیدگی دندان می شود

چهار: بلیچینگ برای دندان ها مضر است

بسیاری از مردم بر این باورند که بلیچینگ و سفید کننده برای دندان ها مضر است. با این حال، هیچ مدرکی برای اثبات از این ایده وجود ندارد. روش های حرفه ای سفید کردن دندان که توسط دندانپزشک واجد شرایط انجام می شود، ایمن در نظر گرفته می شود.

پنج: ویزیت دندانپزشکی فقط زمانی که درد دارم ضروری است

انتظار برای ایجاد درد یا ناراحتی قبل از مراجعه به دندانپزشک یک تصور اشتباه است. معاینات منظم دندانپزشکی برای مراقبت های پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام مشکلات قبل از دردناک شدن یا نیاز به درمان گسترده حیاتی است.

شش: اگر مرتب دندان های خود را مسواک می زنید، نیازی به نخ دندان ندارید.

نخ دندان کشیدن بخش مهمی از حفظ بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن به تنهایی نمی تواند تمام ذرات غذا و پلاک گیر افتاده بین دندان ها و در امتداد خط لثه را از بین ببرد. نخ دندان کشیدن به تمیز کردن این نواحی غیرقابل دسترسی کمک می کند و از ایجاد پلاک جلوگیری می کند و خطر بیماری لثه و پوسیدگی دندان را کاهش می دهد. حداقل یک بار در روز با استفاده از تکنیک صحیح نخ دندان کشیدن حتما از نخ دندان استفاده کنید.

بیشتر بدانید...  علائم عفونت ایمپلنت دندان

هفت: اگر دندان های شما سفید است، سالم هستند.

داشتن دندان های سفید مرواریدی لزوماً به معنای سالم بودن آنها نیست. تغییر رنگ دندان می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله ژنتیک، داروها و برخی غذاها و نوشیدنی ها باشد. علاوه بر این، مشکلات دندانی زمینه‌ای مانند پوسیدگی یا بیماری لثه، حتی اگر دندان‌های شما سفید به نظر برسد، می‌تواند وجود داشته باشد. معاینات منظم دندانپزشکی و تمیز کردن حرفه ای برای تشخیص و رفع مشکلات احتمالی، صرف نظر از رنگ دندان های شما ضروری است.

هشت: فلوراید یک ماده شیمیایی سمی است.

فلوراید درواقع، در دوزهای مناسب، در پیشگیری از پوسیدگی دندان ایمن و موثر است، زیرا مینای دندان را تقویت می کند و خطر ایجاد حفره را کاهش می دهد. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض فلوراید می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. توجه به این نکته مهم است که سطح دوز “سمی” بر اساس وزن فرد متفاوت است. در نتیجه، فلوراید محصولات دندانی سمی نیست، اما سطوح بالای قرار گرفتن در معرض آن می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

نه: فلوراید باعث مشکلات سلامتی مانند سرطان می شود.

واقعیت: تحقیقات گسترده هیچ شواهد معتبری مبنی بر ارتباط فلوراید با افزایش خطر ابتلا به سرطان یا سایر بیماری های جدی پیدا نکرده است.  در حالی که برخی از مطالعات ارتباط احتمالی بین فلوراید و انواع خاصی از سرطان را نشان می‌دهند، شواهد کلی روشن نیست و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. توجه به این نکته مهم است که سطوح فلوراید مرتبط با خطرات سلامتی نظیر سرطان، عموماً بسیار بالاتر از آن چیزی است که در آب حاوی فلوراید یا محصولات دندانی یافت می شود.

ده: فلوراید فقط برای کودکان مفید است.

فلوراید نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز مفید است. این ماده معدنی است که به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می کند و در بسیاری از غذاها و آب یافت می شود. مینای دندان را تقویت می کند، اثرات مضر پلاک را کاهش می دهد و کل دندان را در برابر پوسیدگی مقاوم می کند. همچنین به معدنی‌سازی مجدد کمک می‌کند، که به ترمیم پوسیدگی اولیه کمک می‌کند.

برای کودکان، فلوراید اهمیت ویژه ای دارد، زیرا دندان های در حال رشد آنها به آن حساس تر است. پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان بین سنین 6 ماه تا 16 سال باید هر روز نوعی فلوراید مصرف کنند. با این حال، فلوراید بیش از حد می تواند منجر به فلوئوروزیس دندان شود، وضعیتی که باعث تغییر در ظاهر مینای دندان می شود. معمولاً منجر به ایجاد لکه های سفید روی دندان ها می شود. این عارضه در کودکان زیر 8 سال زمانی که دندان هایشان هنوز در حال رشد است، شیوع بیشتری دارد.

بیشتر بدانید...  اقدامات و مراقبت های مهم بعد از جراحی دندان

یازده منابع طبیعی فلوراید برای سلامت دندان کافی است.

در حالی که برخی از منابع طبیعی ممکن است حاوی فلوراید باشند، ممکن است به مقدار کافی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان وجود نداشته باشند. آب فلوراید و محصولات دندانپزشکی منبع ثابت و قابل اعتمادی هستند.

در نتیجه، بحث و جدل پیرامون ایمنی و اثربخشی فلوراید تا حد زیادی توسط شواهد علمی و تأییدیه‌های متخصص رد شده است. در صورت استفاده مناسب، فلوراید یک ابزار ارزشمند در حفظ سلامت دهان و دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان است. مانند هر ماده دیگری، پیروی از دستورالعمل های توصیه شده و مشورت با متخصصان دندانپزشکی برای اطمینان از استفاده و دوز مناسب فلوراید برای نیازهای فردی شما مهم است.

لینک مفید: دکتر لمینت دندان

خلاصه

اینها تنها تعدادی از تصورات و باورهای غلط در دندانپزشکی هستند. تکیه بر منابع معتبر و مشورت با متخصصان دندانپزشکی برای اطلاعات دقیق ضروری است. معاینات منظم دندانپزشکی و حفظ یک رژیم غذایی متعادل از ارکان اساسی یک روال مراقبت از دهان و دندان است. با جدا کردن واقعیت از تخیل، شما می توانید انتخاب های آگاهانه ای داشته باشید که به لبخندی سالم و زیبا کمک می کند.

اطلاعات بیشتر : بهترین متخصص کامپوزیت دندان

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها