آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

روش های تخلیه آبسه دندان

آبسه دندان که به عنوان آبسه دهان یا دندان نیز شناخته می شود، یک عفونت باکتریایی موضعی است که منجر به تجمع چرک می شود. این می تواند یک وضعیت دردناک باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در این مقاله، دکتر دلارا جهری، بهترین دندانپزشک سعادت آباد، به بررسی علل، علائم و درمان‌های مربوط به مدیریت آبسه دندان پرداخته و درمان های موثر از جمله فرآیند تخلیه را بررسی خواهد کرد.

آبسه دندان چیست: علل، علائم و درمان

آبسه دندان یک بیماری دهانی است که با تجمع چرک در داخل دندان ها یا لثه ها در نتیجه عفونت باکتریایی، مشخص می شود. آبسه معمولاً به دلیل پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا آسیب دهانی رخ می دهد و در صورت عدم درمان می تواند منجر به عوارض جدی شود. از جمله اینکه می تواند باعث درد متوسط تا شدید شود که گاهی اوقات ممکن است به گوش یا گردن شما سرایت کند. آبسه معمولاً از یک عفونت باکتریایی منشاء می‌گیرد، اغلب عفونتی که در پالپ نرم دندان جمع شده است. باکتری ها در پلاک، محصول جانبی غذا، بزاق و باکتری در دهان وجود دارند که به دندان ها می چسبند و می توانند به دندان ها و لثه ها آسیب برسانند. اگر پلاک با مسواک زدن منظم و صحیح و نخ دندان برداشته نشود، باکتری ممکن است در داخل بافت نرم دندان یا لثه پخش شود و منجر به آبسه شود.

علائم آبسه دندان

علامت اولیه آبسه، دندان درد است که اغلب به عنوان یک احساس تیز و ضربان دار توصیف می شود، به ویژه هنگامی که به دندان فشار وارد می شود. درد همچنین ممکن است به فک یا سایر قسمت های صورت در سمت آسیب دیده گسترش یابد. علائم دیگر ممکن است شامل تب، حساسیت به سرما یا گرما، بوی بد دهان، طعم بد دهان، تورم صورت و غدد لنفاوی حساس و متورم در زیر فک یا گردن باشد.

روش های تخلیه آبسه دندان

تخلیه آبسه دندان به معنای خالی کردن فضایی است که درون آن آبسه دندان قرار گرفته است. این کار به دو روش زیر انجام می‌شود:

  1. تخلیه آبسه با استفاده از ابزارهای خاص: در این روش، پزشک متخصص از ابزارهای خاصی مانند سوزن، برچ و یا ابزارهای اولتراسونیک برای خالی کردن فضایی که آبسه درون آن قرار دارد استفاده می‌کند. این روش در مواردی که آبسه بسیار بزرگ است و یا در جایی قرار گرفته که با روش دوم قابل دسترسی نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  2. تخلیه آبسه با استفاده از داروها: در این روش، پزشک متخصص از داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد التهاب‌ها و یا داروهای تسکین درد برای کاهش آبسه و خالی کردن فضایی که درون آن قرار دارد استفاده می‌کند. این روش در مواردی که آبسه کوچک و در جایی قرار دارد که با استفاده از ابزارهای خاص قابل دسترسی است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بیشتر بدانید...  پروتز پارسیل چیست؟

مهم است بدانید که تخلیه آبسه دندان یک روش درمانی است که توسط پزشک متخصص و با توجه به شرایط فردی هر بیمار، تعیین و انجام می‌شود. بهترین روش درمانی برای هر فرد، تنها توسط پزشک متخصص می‌تواند تعیین شود.

آیا تخلیه آبسه دندان دردناک است؟

معمولاً تخلیه آبسه دندان با درد و عدم راحتی همراه است. با این حال، این درد بسته به شدت آبسه و موقعیت آن ممکن است متفاوت باشد. در مواردی که آبسه نیمی از صورت را فشار می‌دهد، درد شدیدتری ایجاد می‌کند.

بعد از تخلیه آبسه دندان، درد و عدم راحتی معمولاً کاهش می‌یابد، اما در برخی موارد ممکن است به دلیل التهابات و عفونت‌های مربوطه، درد و عدم راحتی برای مدتی پس از تخلیه ادامه داشته باشد. در هر صورت، پزشک شما می‌تواند راهنمایی‌های لازم را برای کاهش درد و عدم راحتی بعد از تخلیه آبسه دندان به شما بدهد. همچنین، ممکن است پزشک شما به شما داروهای تسکین درد و ضد التهابی تجویز کند تا درد و عدم راحتی شما را کاهش دهد.

آیا باید برای تخلیه آبسه دندان به پزشک مراجعه کنم؟

بله، برای تخلیه آبسه دندان باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص دندانپزشکی می‌تواند با بررسی موقعیت دندان و آبسه، روش مناسب برای تخلیه آبسه را تعیین کند. همچنین، پزشک می‌تواند در صورت لزوم داروهایی را به شما تجویز کند تا درد و عدم راحتی شما را کاهش دهد.

لازم به ذکر است که اگر درد شدید، تورم بسیار شدید و یا تنفس شما به مشکل برخورد، باید به صورت فوری به پزشک مراجعه کنید. همچنین، اگر شما دچار تب، تهوع یا استفراغ شدید شدید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید چرا که این علائم ممکن است نشانه عفونت جدی باشند که نیاز به درمان فوری دارد.

 

لینک مفید: جرمگیری دندان در شمال تهران

روش‌های پیشگیری از آبسه دندان

برای پیشگیری از آبسه دندان، روش‌های زیر را می‌توان به کار گرفت:

  1. بهداشت دهانی منظم: برای جلوگیری از آبسه دندان، باید بهداشت دهانی منظم داشته باشید. این شامل شستشوی دهان با مسواک و خمیردندان دو بار در روز، استفاده از نخ دندان و آب دهان ضد باکتریال است.
  2. مراقبت در زمان درمان دندانی: برای جلوگیری از آبسه دندان، باید در زمان درمان دندانی مراقبت داشته باشید. این شامل انتخاب پزشک متخصص و ماهر، استفاده از تجهیزات بهداشتی مخصوص و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در صورت لزوم است.
  3. جلوگیری از ضربه به دندان‌ها: برای جلوگیری از آبسه دندان، باید از ضربه به دندان‌ها جلوگیری کنید. این شامل استفاده از محافظ دندان در ورزش‌های حرکتی و اجتناب از استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار برای باز کردن شی‌های سخت است.
  4. رعایت تغذیه سالم: برای جلوگیری از آبسه دندان، باید رعایت تغذیه سالم داشته باشید. این شامل مصرف مواد غذایی سالم، کم کردن مصرف غذاهای شیرین و اسیدی و استفاده از مکمل‌های ویتامینی است.
  5. مراجعه به پزشک دندانپزشکی: برای جلوگیری از آبسه دندان، باید با دندانپزشک خود هماهنگی داشته باشید و به صورت دوره‌ای برای بررسی دندان‌های خود مراجعه کنید.
  6. آنتی بیوتیک: اگر عفونت به دندان‌های مجاور، فک یا سایر نواحی گسترش یافته باشد، دندانپزشک شما احتمالاً آنتی‌بیوتیک‌ها را برای جلوگیری از گسترش بیشتر آن تجویز می‌کند
بیشتر بدانید...  خمیر دندان و مسواک مناسب ایمپلنت دندان

استفاده از این روش‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا از آبسه دندان جلوگیری کنید و سلامت دهان و دندان‌های خود را حفظ کنید.

خالی کردن آبسه دندان به روش خانگی

ابتدا باید بدانید که اگر دندان شما دچار درد یا التهاب شده است، بهتر است با دندانپزشک خود مشورت کنید و درمان مناسب را انجام دهید. در حالی که برخی از افراد ممکن است وسوسه شوند که آبسه دندان را در خانه تخلیه کنند، اما متخصصان به شدت توصیه می کنند که این کار را انجام ندهند. دلیل اصلی عدم انجام این کار این است که آبسه ای که روی لثه ایجاد می شود منبع عفونت نیست زیرا منبع از خود دندان است. حتی اگر به تنهایی آبسه را تخلیه کنید، منبع عفونت یک یا دو روز بعد جوش دیگری تولید می کند.

با این وجود اگر می‌خواهید به روش خانگی آبسه دندان خود را کم کنید، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • استفاده از یخ: برای کاهش آبسه دندان، یک پارچه را با یخ پر کنید و روی ناحیه دردناک دندان قرار دهید. این کار باعث کاهش التهاب و درد می‌شود.
  • آب نمک: می‌توانید با مخلوط کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم و آب‌نمک کردن دهان، آبسه دندان خود را کاهش دهید.
  • استفاده از عصاره آلوئه‌ورا: اعمال عصاره آلوئه ورا بر روی ناحیه دندان دردناک می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند.
  • استفاده از روغن چای درختی: این روغن دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به کاهش التهاب و درد آبسه دندان کمک کند. می‌توانید با قرار دادن چند قطره از روغن چای درختی بر روی دندان دردناک، این روش را انجام دهید.

در صورتی که آبسه دندان شما به شدت دردناک است و با روش‌های خانگی بهبود نیافت، بهتر است به دنبال درمان حرفه‌ای از طریق دندانپزشک باشید.

آنچه گفتیم…

آبسه دندان یک بیماری جدی دندانی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علائم آبسه دندان را تجربه کردید، بسیار مهم است که به سرعت به دنبال مراقبت های دندانی باشید تا از عوارض بیشتر جلوگیری کنید. با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، می توانید خطر ابتلا به آبسه دندان را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

 

لینک مشابه: بهترین متخصص ترمیم دندان در سعادت آباد

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها