آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

پروتز پارسیل چیست؟

همه چیز درباره پروتز پارسیل

گاهی برای بعضی از افراد پیش می آید، که یک یا چند دندان خود را از دست می دهند. جای خالی دندان ها در دهان جذابیت چهره را کم می کند. همچنین مشکلاتی مثل اختلال در جویدن غذا و زیبایی به وجود می آورد . پروتز پارسیل راهی برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته می باشد. با مقاله دکتر دلارا جهری بهترین دکتر دندانپزشک در سعادت آباد همراه باشید، تا جواب سوال خود را در رابطه با “پروتز پارسیل چیست؟” دریافت کنید.

پروتز دندان همان دندان مصنوعی و تعمیر دندان می باشد، که در بین عموم مردم رواج دارد. پروتز دندان انواع مختلفی دارد، از روکش های پروتز دندانی که برای ترمیم یک دندان مورد استفاده قرار می گیرد، تا پروتز های کامل دندان که به عنوان جایگزینی برای کل دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد، پروتز دندانی گفته می شود. در کل دو نوع پروتز دندان داریم . پروتز دندان ثابت و پروتز دندان متحرک که با تشخیص دندانپزشک برای هر بیمار خاص تجویز می شود.

مزایای پروتز پارسیل

پروتزهای پارسیل طوری ساخته می‌شوند که هنگام استفاده، حرکتی در دهان نداشته باشند و ظاهری زیبا و طبیعی به دندان‌های شخص بدهند. استفاده از پروتز پارسیل، از فشار آمدن به استخوان‌ها (در محل دندان‌های کشیده شده) جلوگیری می‌کند. این فشارها ممکن است روند تدریجی تحلیل رفتن استخوان‌ها در محل دندان‌های کشیده شده را سرعت دهند. همچنین پروتز پارسیل فشار وارد شده به دندان‌های باقیمانده، بافت لثه و استخوان اطراف آن‌ها را کاهش می‌دهد و به سالم ماندن این دندان‌ها کمک می‌کند. استفاده از پروتز پارسیل با طراحی مناسب در یک دهان سالم و عاری از باکتری، یک جایگزین زیبا، با عملکردی مناسب و مقرون به صرفه برای دندان‌های از دست رفته است.

اطلاعات بیشتر: هزینه کامپوزیت دندان

هزینه پروتز پارسیل

هزینه پروتز پارسیل به عوامل مختلفی بستگی دارد، که در سطر زیر به آن ها اشاره شده است:

  • تعداد دندان های از دست رفته
  • مواد استفاده شده
  • روش ایجاد دندان مصنوعی
  • مکان قرار گرفتن پروتزپارسیل در دهان شما
  • پیچیدگی مراحل ساخت

نحوه‌ مراقبت از پروتز پارسیل

شستشوی پروتزهای پارسیل نیز همچون دندانهای طبیعی ضرورت دارد. برای این کار باید پس از صرف هر وعده غذایی پروتزها را از مواد غذایی پاک کرد. مسواک زدن بهترین روش برای تمیز کردن دندانها است. مسواک هایی که برای پروتزهای پارسیل استفاده می شوند، باید طول و اندازی موهای آنها متناسب باشد تا به راحتی در لابه لای پروتزها رفته و موادغذایی باقی مانده را خارج کنند. نحوه مسواک زدن باید به آرامی صورت بگیرد، تا به پروتزها آسیب وارد نشود. استفاده از شوینده های خانگی برای تمیز کردن پروتزهای پارسیل به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

بیشتر بدانید...  آیا کامپوزیت دندان ها در بارداری ضرر دارد؟

تنظیم مجدد پروتزهای پارسیل یکی دیگر از مراقبت های پس از درمان است. با توجه به اینکه با گذشت زمان، ساختار و قالب دهان تغییر می کند، پروتزها نیز باید متناسب با این تغییرات تنظیم شوند. زیرا با تحلیل رفتن استخوان و لثه ها، پروتزها نیز لق شده و در نتیجه باعث زخم و عفونت در دهان بیمار می شود. برای جلوگیری از این مشکلات باید هر چند وقت یکبار به متخصص دندانپزشکی زیبایی مراجعه کرد. پروتزها نمی توانند توسط شخص بیمار تنظیم شوند. زیرا بیمار به اندازه کافی در این کار مهارت و تخصص ندارد و ممکن است در حین تنظیم به پروتزها نیز صدمه وارد شود. برخی نیز اقدام به استفاده از چسب های موجود در بازار می کنند. در حالی که این چسب ها شیمیایی بوده و به سلامت بیمار آسیب وارد می کند.

معایب پروتز پارسیل

در سطر زیر به معایب پروتز پارسیل اشاره شده است:

  • مدت زمان عادت کردن فرد به پروتز طولانی است و موجب ناراحتی فرد میشود.
  • نحوه قرارگیری پروتز پارسیل در بیشتر نواحی سطح دهان است.
  • با تحلیل رفتن استخوان و لثه ها، ممکن است پروتز پارسیل شل شود و در دهان لق بزند که برای تنظیم یا تعویض آن باید به متخصص پروتز خود مراجعه کنید.
  • مراقبت و حفظ دندانهای پایه پروتز امری ضروری است.
  • غذا زیر پروتز می رود و پس از هر بار غذاخوردن باید شسته شود.

اطلاعات بیشتر: متخصص لمینت دندان در سعادت آباد

انواع پروتز پارسیل

در سطر زیر به انواع پروتز پارسیل اشاره شده است:

  • پروتز دندانی متحرک با گیره اکرلیک

این پروتز پارسیل به عنوان ارزانترین نوع پروتز دندانی شناخته می شود، که با چهارچوب های فلزی به دندان های طبیعی متصل می شوند. اما چون به صورت ضعیف تر متصل می شود، قیمت کمتری دارد.

  • پروتز پارسیل متحرک با چارچوب فلزی

این پروتز با قاب فلزی به خاطر داشتن قلاب هایی ویژه برای اتصال به دندان های مجاور از کیفیت بالایی برخوردار است.

  • پروتز دندانی انعطاف پذیر

بعضی از افراد در انجام پروتز پارسیل دچار حساسیت هستند، به همین خاطر ندانپزشکان، پروتز دندانی انعطاف پذیر را جایگزین پروتزهای دیگر می کنند. این پروتز دارای گیره های هم رنگ لثه می باشد و دارای راحتی زیادی است. به همین خاطر این پروتز نسبت به پروتزهای دیگر از قیمت بالاتری برخوردار است.

اطلاعات بیشتر: قیمت بلیچینگ دندان در تهران

نتیجه گیری

در مقاله بالا به سوال “پروتز پارسیل چیست؟” پاسخ داده شده است. اگر از آن به خوبی نگهداری کنید، 3 تا 5 سال دوام می آورد. پروتز پارسیل به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی در دهان شما قرار می‌گیرد و در هنگام قرارگیری آن نباید هیچ گونه ناراحتی یا دردی را تجربه کنید. بر اساس یک بررسی تحقیقاتی، تخمین زده می‌شود که 20 درصد از بزرگسالان برخی از دندان‌های خود را از دست داده‌اند. اگر دندان خود را از دست داده اید، پروتز پارسیل می‌تواند به بهبود لبخند شما کمک کند. با دندانپزشک در مورد گزینه‌ها و هزینه‌های پروتز پارسیل صحبت کرده تا مشخص کنید چه چیزی ممکن است برای شما مناسب باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها