آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

روش های درمان دندان قروچه

روش های درمان دندان قروچه

می خواهیم با روش های درمان دندان قروچه آشنا شویم. با وجود اینکه عوامل مختلفی باعث تحلیل مینای دندان می شود اما هیچکدام از این ها، تاثیرشان به اندازه دندان قروچه یا براکسیسم نیست. نزدیک به 20 تا30  درصد افراد جامعه از این مشکل رنج می برند و به دنبال آن، با تعداد زیادی مشکلات مرتبط با دهان و دندان مانند تحلیل لثه، تحلیل مینای دندان، از دست رفتن دندان و… مواجه می شوند.

کلمه ی بروکسیسم به معنای دندان قروچه یا سایش دندان است و ریشه ای یونانی دارد. در واقع بروکسیسم، نوعی اختلال حرکتی در هنگام خواب است و مانند اختلالات حرکتی دیگر، غیرارادی و ناخودآگاه محسوب می شود. از آنجایی که انسان ها در بیداری هم دندان هایشان را به هم می سایند، دندان قروچه در خواب مشکل بسیار جدی تری نسبت به سایش دندان محسوب می شود. در ادامه این مقاله از دکتر دلارا جهری، بهترین دکتر دندانپرشک در تهران، روش های درمان دندان قروچه را برای شما عزیزان بیان می کنیم.

دندان قروچه چه علائمی دارد؟

چون دندان قروچه بصورت ناخودآگاه انجام می شود، معمولا افراد دیگر متوجه آن می شوند ولی معمولا آثاری هم بوجود می آورد که با توجه به آن ها می توان متوجه این مشکل شد. مثلاً در مواقعی که دندان قروچه شدت پیدا می کند مینای دندان را از بین می برد که این کار مشکلات دیگری را از قبیل حساسیت دندان و شکستگی دندان به دنبال دارد. همچنین دندان قروچه باعث سردرد، دندان درد، لق شدن دندان ها، تحلیل لثه، گردن درد، گوش درد و غیره نیز می شود که می توان از طریق این موارد به وجود آن پی برد.

اطلاعات پزشکی: متخصص کامپوزیت در سعادت آباد

راهکارهای موثر درمان دندان قروچه

شما اگر علائم دندان قروچه را داشتید باید به فکر درمان این عارضه باشید، چرا که اگر آن را درمان نکنید امکان دارد دیگر دندان‌های شما هم از بین برود. بر همین اساس در ادامه برخی از مهم ترین روش‌های درمانی که برای این عارضه وجود دارد را بیان می‌کنیم، تا شما اطلاعات بیشتری در این مورد داشته باشید. این روش‌های درمانی عبارتند از:

اصلاح دندان

گاهی مشکل دندانی، خود به عامل و عارضه دندان قروچه تبدیل می شود. هنگامی که دندان قروچه به دلیل نامرتب بودن فک و دندان‌های کج و ناهموار ایجاد شود، دندانپزشک می‌تواند از ارتودنسی یا سایر روش‌های اصلاحی استفاده کند تا دندان‌ها به فرم دلخواه تنظیم شوند. دندانپزشک در چنین شرایطی، بسته به شدت آسیب دندانی می‌تواند تغییرات و اصلاحات لازم را اعمال کند تا از بدتر شدن وضعیت دندان‌ها و تشدید دندان قروچه جلوگیری کند. معمولا تغییر شکل دندان و یا استفاده از روکش برای ترمیم آسیب در این زمینه رایج است.

بیشتر بدانید...  تورم لثه و راه های درمان آن

استفاده از کمپرس آب گرم

گرم کردن دندان‌ها با کمپرس آب گرم و یا استفاده از یک حوله داغ می‌تواند به شما در کاهش انقباضات عضلانی ناحیه فک و دندان کمک کند. همچنین افزایش دما در ناحیه دهان باعث افزایش جریان خون به سمت فک‌ها شده و به تغذیه آن‌ها کمک می‌کند. این کار موجب آن می‌شود تا عضلات به حالت استراحت درآمده و تنش‌های فیزیکی ناحیه کاهش یابد.

نایت گارد

برای جلوگیری از مشکل دندان قروچه، با معاینه بیمار قالب محافط دندان ساخته می شود. این نایت گارد با اندازه گیری در مطب متناسب با ساختار دهان بیمار آماده می شود. برای بیمارانی که به طور مداوم با مشکل دندان قروچه روبرو هستند، قطعا استفاده از محافظ دندان ترجیح داده می شود. برای ساخت محافظ دندان از فک پایین و بالای بیمار اندازه گیری های جداگانه انجام می شود. با توجه به اندازه گیری های انجام شده، محافط دندان منحصربفرد برای بیمار ساخته می شود. با این حال، اگر بیمار دندان های خود را در روز نیز فشرده کند توصیه می شود از محافط دندان در روز نیز استفاده کند. برای درمان دندان قروچه باید حداقل 4 ساعت در روز و مدت 20 روز محافظ دندان به طور مداوم و منظم استفاده شود.

مصرف منیزیم

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به رفع دندان قروچه کمک کند. منیزیم یکی از عناصر غذایی است که بخاطر مشارکت در سلامت قلب و عضلات شناخته شده است و این فلز قلیایی خاکی مفید نیز بخشی از بافت عضلانی و عروق خونی است. به گفته آلیسون ویلیامز، متخصص دندانپزشکی، اغلب اوقات دندان قروچه به علت گرفتگی یا اسپاسم عضلات فک است. اثرات آرام بخش منیزیم به صورت موضعی (اسپری منیزیم یا لوسیون آن)، خوردن غذاهای غنی از منیزیم یا مصرف مکمل‌های منیزیم نیز می‌تواند مفید باشد.

اطلاعات بیشتر: هزینه عصب کشی در تهران

مصرف ویتامین C

دریافت کردن این ویتامین برای درمان دندان قروچه تاثیر بسیار زیادی دارد، چرا که استرس و تنش‌های هیجانی را در بدن افراد تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. حالت روحی بدن با استفاده از این ویتامین تنظیم می‌شود و به همین دلیل اگر شما به این عارضه دچار شوید می‌توانید از این ویتامین استفاده کنید. برخی از خوراکی‌هایی که این ویتامین را در خود جای داده‌اند را می‌توانید تهیه کنید و از آن ها استفاده نمایید. در واقع این خوراکی‌ها می‌تواند به شما کمک کند که استرس و تنش‌ها را تا حد زیادی کاهش دهید.

بیوفیدبک

بیوفیدبک دستگاهی است که به سر وصل می شود و تغییرات واکنش های مغزی را ردگیری می کند. این دستگاه در صورت شناسایی تغییرات خاص با یک فیدبک بیمار را متوجه می کند. بیوفیدبک برای تشخیص دندان قروچه عموما در صورت شناسایی آن، صدایی به عنوان فیدبک به بیمار ارائه می کند. این صدا در ابتدای امر ضعیف است اما رفته رفته شدت آن زیادتر شده و بلندتر می شود. هدف از بیوفیدبک این است که بیمار بدون آن که از خواب بیدار شود متوجه دندان قروچه شده و این عمل را تکرار نکند. طبق تحقیقات انجام شده این روش روی 80 درصد بیماران جواب داده و دندان قروچه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

بیشتر بدانید...  علت سوراخ شدن دندان چیست؟

ریشه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب را به یک فنجان آب اضافه کنید. این مخلوط را در یک قابلمه به جوش بیاورید. به مدت ۵ دقیقه بجوشانید. چای را صاف کرده و عسل را برای طعم دادن به آن اضافه کنید. این چای را بنوشید. این کار را هر شب یک بار انجام دهید. ریشه سنبل الطیب بخشی از یک گیاه گلدار است که به دلیل خاصیت آرام بخشی آن اغلب برای درمان بی خوابی، اضطراب و بی قراری استفاده می شود. مطالعات همچنین موثر بودن آن را در درمان وضعیتی به نام سندرم پای بی قرار که در بروز آن کاملاً شبیه به دندان قروچه است، ثابت کرده است.

اطلاعات بیشتر: متخصص روکش دندان در شمال تهران

کلام آخر

دندان قروچه از بدترین و مضرترین عادت‌های دهانی است که هم برای خردسالان و هم بزرگسالان اتفاق می‌افتد و البته این عارضه در کودکان بسیار شایع‌تر است. این مشکل به دلایل مختلفی ازجمله استرس و اضطراب، عوارض داروهای مختلف، داشتن بیماری‌های زمینه‌ای و… اتفاق می‌افتد. اگر شدت دندان قروچه زیاد باشد آسیب‌های جبران ناپذیری به دندان‌ها و فک شما وارد می‌کند. به همین دلیل بهتر است به پزشک مراجعه کرده و به سرعت آن را درمان کنید.

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها