آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

تورم لثه و راه های درمان آن

آنچه می خوانیم…

لثه‌های متورم معمولاً نشانه‌ای از یک مشکل اساسی مانند بیماری لثه یا عفونت هستند. بسیاری از درمان‌های خانگی موثر برای لثه‌های متورم وجود دارد و بهداشت اولیه دهان ممکن است به پیشگیری از این مشکل کمک کند. با دیدن نشانه هایی مبنی بر ورم لثه ها شما باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. بسیاری از مسائل می توانند به بروز ورم لثه منجر شوند که نیمی از آنها مربوط به مشکلات ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان هستند. در این مقاله دکتر دلارا جهری، بهترین دندانپزشک در شمال تهران، به علل تورم لثه ها و همچنین برخی از گزینه های درمانی و درمان های خانگی تورم لثه پرداخته است.

علل مختلف تورم لثه

در این مقاله، ما به بررسی علل مختلف تورم لثه ها می پردازیم:

غذا در بین دندانهایتان گیر کرده

علت تورم لثه ها ممکن است ساده باشد، مانند گیر کردن ذرات غذا در دندان. به عنوان مثال، خوردن غذایی مانند پاپ کورن ممکن است باعث شود تکه های سفت پوست ذرت بین دندان‌ها گیر کند و گاهی اوقات در لثه‌ها قرار بگیرد. این به راحتی می تواند باعث تحریک و تورم در ناحیه شود. البته در بیشتر مواقع، این علائم زیاد دوام نمی‌آورند و زمانی که فرد ذرات غذا را مسواک بزند و نخ دندان بکشد، از بین می‌روند.

التهاب لثه

ژنژیویت مرحله ای از بیماری لثه است که باعث تورم و تحریک لثه ها می شود. این یکی از شایع ترین شرایطی است که باعث تورم لثه می شود و احتمالاً همان چیزی است که دندانپزشک ابتدا آن را بررسی می کند. ممکن است فردی نداند که به التهاب لثه مبتلا است و فقط درد یا حساسیت خفیفی را احساس کند. با این حال، درمان بسیار مهم است. بدون درمان، ژنژیویت ممکن است به یک عفونت جدی در لثه تبدیل شود که به آن پریودنتیت یا بیماری پریودنتال می‌گویند.

اطلاعات دیگر: بهترین متخصص کامپوزیت در تهران

بارداری

تورم لثه ها ممکن است در زمان بارداری نیز رخ دهد، حتی اگر از سلامت دهان و دندان کامل برخوردار باشید. برخی از زنان در دوران بارداری دچار تورم و درد لثه می شوند که ممکن است منجر به خونریزی شود. خونریزی لثه به دلیل تجمع پلاک روی دندان ها ایجاد می شود. تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند لثه های شما را در برابر پلاک آسیب پذیرتر کند و منجر به التهاب و خونریزی شود. به این بیماری لثه بارداری یا بیماری لثه نیز گفته می شود.

بیشتر بدانید...  آیا کشیدن دندان عقل لازم است؟

عفونت ها

عفونت های ناشی از قارچ ها و ویروس ها به طور بالقوه می توانند باعث تورم لثه شوند. اگر تبخال دارید، می تواند منجر به بیماری به نام ژنژیووستوماتیت حاد هرپسی شود که باعث تورم لثه ها می شود. برفک، که نتیجه رشد بیش از حد مخمر طبیعی در دهان است، همچنین می تواند باعث تورم لثه شود. در نتیجه عفونت های دهانی مانند تبخال باید بسیار جدی گرفته شوند. عوارض ناشی از دندان های عفونی مانند آبسه نیز ممکن است منجر به تورم، به ویژه در یک ناحیه از لثه ها شود.

برخی علل دیگر

برخی دیگر از مشکلات سلامتی ممکن است باعث تورم لثه شوند، اگرچه ممکن است کمتر رایج باشند. سایر علل احتمالی تورم لثه عبارتند از:

  • عوارض جانبی برخی داروها
  • سوء تغذیه
  • حساسیت به محصولات خوراکی، مانند مواد موجود در خمیر دندان یا دهان شویه
  • استفاده از پروتزهای نامناسب، روکش یا سایر وسایل دندانی

در هر صورت متخصص دندانپزشکی در تهران با بررسی سوابق پزشکی شما می تواند به بررسی عوامل مختلف تورم لثه ی شما بپردازد

نشانه های بیماری پریودنتال

  • طعم بد در دهان
  • بوی بد دهان بسیار بدی که پس از تمیز کردن باقی می ماند
  • حساس شدن دندان ها
  • لق شدن دندان یا از دست دادن دندان
  • قرمزی و دردناک شدن لثه ها
  • درد هنگام جویدن
  • خونریزی لثه
  • تحلیل لثه
  • تغییر در نحوه نشستن دندان ها در دهان

اطلاعات بیشتر: دکتر خوب پروتز دندان

درمان ورم لثه 

اکنون که به بررسی عوامل مختلف تورم در لثه ها پرداختیم نوبت به معرفی انواع روش های درمانی برای این مشکل رسیده است. درمان پزشکی در مورد بیماری تورم در لثه ها با مراجعه به دندانپزشک شروع می شود. در ضمن برای پیشگیری از هر گونه آسیب دندانپزشکان توصیه می کنند که در طول سال چند مرتبه به بهترین متخصص دندان در سعادت آباد مراجعه کرده و از سلامت دهان و دندان خود مطمئن شوید. نوع دارو ها و درمانی که دندانپزشک تجویز می کند مربوط به مشکلات زمینه ای است.

درمان های پزشکی برای مشکلات دهان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • دهانشویه های دارویی
  • پمادها
  • خمیر دندان ها

اطلاعات بیشتر: بهترین متخصص جرمگیری دندان

جلوگیری از تورم لثه

انجام اقدامات برای درمان لثه های متورم بخش کلیدی هر درمان دندانپزشکی است:

  • به طور منظم، حداقل دو بار در روز یا بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.
  • به طور منظم نخ دندان بکشید.
  • از محصولات بهداشتی ملایم مانند خمیر دندان و دهان شویه استفاده کنید.
  • از نوشیدنی های شیرین خودداری کنید، زیرا می توانند به تجمع باکتری در دهان کمک کنند.
  • از مصرف دخانیات، از جمله سیگار کشیدن یا جویدن آن اجتناب کنید.
  • از مصرف الکل و دهانشویه های الکلی خودداری کنید، زیرا الکل ممکن است لثه ها را خشک و تحریک کند.
  • از غذاهای تیز مانند چیپس، دانه ها و ذرت بو داده که ممکن است در دندان گیر کرده و باعث درد شوند، خودداری کنید.
بیشتر بدانید...  دندان نهفته چيست؟

توجه به این نکته ضروری است که این نکات تنها مکمل تشخیص و درمان مناسب هستند. لثه های متورم یا تحریک شده معمولاً نشانه یک مشکل اساسی است. نادیده گرفتن این علائم ممکن است مشکل را در دراز مدت بدتر کند.

درمان های خانگی تورم لثه

اگرچه حفظ بهداشت دهان و دندان در بسیاری از موارد از مشکلات دندانی و دهان جلوگیری می کند، اما همچنان ممکن است دچار مشکلات سلامتی شوید.

اگر شما هم از آن دسته از افراد هستید که تا حد ممکن از درمان های خانگی استفاده می کنید و به ندرت به سراغ درمان های شیمیایی می روند.

در بیماری هایی مانند تورم لثه درمان های خانگی امیدوارکننده ای وجود دارد:

آب نمک

استفاده از شستشوی آب نمک ممکن است سلامت دهان و دندان را بهبود بخشد و التهاب لثه ها را تسکین دهد. یک شستشوی ساده با آب نمک با استفاده از حدود 1 قاشق چایخوری نمک در 1 فنجان آب گرم باید برای هر بار نشستن کافی باشد. افراد باید اجازه دهند نمک حل شود، سپس به آرامی مخلوط را به مدت 30 ثانیه قبل از تف کردن آن در دهان بچرخانند.

شستشو تا سه بار در روز ممکن است موقتا به کاهش تورم کمک کند.

اطلاعات دیگر: بهترین متخصص عصب کشی در سعادت آباد

روغن ها

برخی از روغن ها می توانند سلامت بهداشت دهان و دندان را بهبود ببخشند.

مطالعات نشان می دهند که عصاره های نعناع، آویشن، میخک و درخت چای به طور ویژه ای از رشد باکتری های مخرب جلوگیری می کنند. که می توانید از دهانشویه هایی که حاوی این عصاره ها باشند برای بهبود مشکلات لثه ای خود استفاده کنید.

قبل از استفاده از هر دهانشویه حاوی این روغن‌ها برای درمان تورم لثه، افراد باید بررسی کنند که حاوی مواد خشن دیگر مانند الکل نباشد. این مواد ممکن است لثه را بیشتر تحریک کنند.

آنچه گفتیم…

همانگونه که گفته شد تورم لثه دلایل متعددی دارد که ریشه ی اکثر آنها در عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. اما در صورتی که دچار تورم شدید جای نگرانی نیست شما می توانید در صورت نتیجه نگرفتن از درمان های خانگی به بهترین دکتر دندانپزشک در سعادت آباد مراجعه کنید و سریعا به درمان مشکل خود بپردازید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها