آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

اوردنچر چیست و چگونه کار می‌کند؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح روش اوردنچر در دندانپزشکی که به عنوان جایگزینی برای دندان مصنوعی سنتی به کار می‌رود بپردازیم. تا انتها با ما همراه باشید. این مقاله توسط گروه پزشکی دکتر دلارا جهری، دندانپزشک در تهران، نوشته شده است.

مقدمه

پروتزهای دندانی برای مدت طولانی بخشی ضروری از گزینه های درمان دندان برای جایگزینی یک یا مجموعه ای از دندان های از دست رفته بوده است. با این حال، بازگرداندن لبخند بیماران با دندان مصنوعی یک چالش بزرگ برای دندانپزشکی بود. پروتزهای مصنوعی سنتی ممکن است برای بسیاری گزینه درمانی راحت و ساده‌ای باشد، اما بسیاری دیگر با گذاشتن دندان مصنوعی احساس خجالت و ناامیدی می‌کنند.

در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری، استفاده کنندگان از دندان مصنوعی گزینه های زیادی برای انتخاب دارند. آنها دیگر مجبور نیستند از همان نوع پروتزهایی که پدربزرگ و مادربزرگشان استفاده می کردند استفاده کنند. یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای از بین بردن درد و رنج ناشی از دندان مصنوعی ناراحت کننده، اوردنچر است.

اوردنچر چیست؟

اوردنچر یک پروتز متحرک است که یک یا چند دندان طبیعی یا ایمپلنت دندان را می پوشاند و روی آن قرار می گیرد. اوردنچر ممکن است با دو، سه یا چهار ایمپلنت دندان همراه باشد. کار اصلی که اوردنچر انجام می‌دهد، توانایی ایمپلنت‌ها در تثبیت و محکم کردن پروتز بدون چسب‌های دندانی است. همانطور که از نام آن پیداست، اوردنچر یک ساختار جایگزین برای ایمپلنت دندان است تا بتواند مانند آن ثبات دندان‌ها را حفظ کند. بنابراین، اگر می خواهید عملکرد جویدن خود را برای غذاهای مورد علاقه خود بهبود بخشید، اوردنچر ممکن است بهترین گزینه برای شما باشد.

همچنین، اگر در حال حاضر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید و می‌خواهید کیفیت و ثبات آن‌ها را بهبود ببخشید، اوردنچر می‌تواند برای شما مفید باشد. حتی در بیمارانی که به دلیل استفاده طولانی مدت از پروتز، بخش زیادی از استخوان فک را از دست داده‌اند، اوردنچر برای حفظ آن از آسیب، توصیه می شود.

مطالعه بیشتر: بهترین متخصص عصب کشی در سعادت آباد

اوردنچر چگونه کار می کند؟

همانطور که گفته شد ایمپلنت های دندانی یا دندان های موجود از اوردنچر حمایت می کنند و با کمک اتصال دهنده های مخصوصی به دندان مصنوعی متصل می شوند. این اتصال‌دهنده‌ها با چسباندن ایمپلنت در بالای ایمپلنت یک مکانیسم گیر دادن ایجاد می کند که به اندازه کافی قوی است تا پروتز را در موقعیت خود در هنگام جویدن ثابت نگه دارد. این اتصالات همچنین امکان برداشتن آسان پروتز را برای تمیز کردن و نگهداری فراهم می کنند.

بیشتر بدانید...  همه چیز درباره دهانشویه

بر خلاف پروتزهای سنتی، اوردنچرها به دارنده آنها این امکان را می‌دهند که با ثبات بیشتر، غذاهای سفت‌تر را بجوند. درحالی که استفاده کنندگان از پروتز سنتی در این زمینه با مشکل مواجه بودند. اوردنچر با جلوگیری از فشار بیش از حد دندان مصنوعی بر روی بافت لثه در این‌باره نقش مهمی ایفا می کند.

مطالب مشابه: بهترین متخصص ایمپلنت در سعادت آباد

آیا اوردنچر برای شما مناسب است؟

کاشت ایمپلنت دندان می‌تواند فرآیند بهتری  از اتصال دندان مصنوعی ساده باشد، اما افراد گزینه‌های ایده‌آلی برای این روش نیستند. ویژگی‌هایی که افراد واجد شرایط باید دارا باشند، این موارد هستند:

– سن و سلامت دهان و دندان شما

هر چه در زمان کاشت ایمپلنت اوردنچر جوانتر و سالم تر باشید، شانس موفقیت درازمدت شما بیشتر است. همچنین از آنجایی که برخی از مزایای ایمپلنت های دندانی به جای پروتز شامل حفظ و بهبود تراکم استخوان و توانایی انجام عادات تغذیه ای خوب است، انجام این روش در سنین نسبتاً پایین به جای استفاده از پروتزهای سنتی می تواند سلامت دهان و دندان شما را حفظ کند. بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، فشار خون بالا، و بیماری‌های قلبی نیز می‌توانند توانایی شما را برای بهبودی بعد از فرآیند ایمپلنت‌های دندان تحت تاثیر قرار دهند.

– تراکم استخوان شما

از آنجایی که ثابت نگه داشتن ایمپلنت دندان استحکام استخوان فک شما بستگی دارد، داشتن تراکم استخوان کافی برای حمایت از ایمپلنت، ضروری است. خوشبختانه، در طول سال‌های متمادی برای حفظ تراکم استخوان تلاش بسیاری صورت گرفته و در نتیجه، ممکن است بسیاری از افراد بتوانند با مصرف مکمل‌ها یا داروهای تجویزی استخوان‌ساز قبل از جراحی ایمپلنت، استحکام استخوان خود را  بالا ببرند.

– عادات سلامتی شما

عادات مرتبط با سلامتی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد الکل و رژیم غذایی نامناسب می تواند بر موفقیت ایمپلنت اوردنچر تاثیر بگذارد. سیگار کشیدن، به ویژه، می تواند برای گزینه‌های ایمپلنت اوردنچر منع مصرف داشته باشد. نیکوتین و سایر مواد سرطان زا موجود در سیگار جریان خون را محدود می کند و مانع از بهبود بافت لثه می شود. همچنین باید از نوشیدن بیش از حد الکل خودداری کنید و روی افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین مانند سبزیجات برگدار، میوه ها و سبزیجات در طول روند بهبودی خود کار کنید. این کار باعث بهبود سرعت بهبودی و کاهش خطر عوارض می شود.

لینک مفید: متخصص جراحی دندان

ایمپلنت های اوردنچر شما به چه مراقبت و نگهداری نیاز دارند؟

مراقبت و نگهداری از اوردنچر بسیار شبیه مراقبت از دندان مصنوعی سنتی است.

بیشتر بدانید...  خمیر دندان و مسواک مناسب ایمپلنت دندان

مانند پروتزهای سنتی، شما باید هر شب اوردنچر خود را بردارید تا آنها را تمیز کنید و در محلول ضدعفونی کننده نگهداری کنید. باید مراقب تمیز کردن اطراف دندانها باشید، زیرا غذا و باکتری ها می توانند به سرعت بدون مسواک زدن و تمیز کردن منظم جمع شوند.

همچنین باید مراقب گیره های روی اوردنچر خود باشید تا علائم ساییدگی و پارگی وجود نداشته باشد. با گذشت زمان، این قطعات ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند زیرا فرسوده می شوند و کمتر قادر به نگه داشتن اوردنچر شما در جای خود هستند.

با رعایت این الزامات مراقبتی، می‌توانید از ایمپلنت‌های اوردنچر خود (و بهبود ظاهر کلی، سلامت و کیفیت زندگی‌تان) برای سال‌های آینده لذت ببرید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها