آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

دندان نهفته چيست؟

دندان نهفته چيست؟

آیا می دانید دندان نهفته چيست؟ دندان‌ها برای داشتن ظاهر و عملکرد مناسب باید در موقعیت طبیعی خود رشد کنند. در حالتی که در آن یک یا چند دندان نهفته می‌شود، نه تنها عملکرد آن دندان بلکه عملکرد و ظاهر سایر دندان‌ها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اینکه آیا همه دندان‌های نهفته باید درمان شوند، هنوز مورد بحث است. دندانپزشک و تیم پزشکی فک و صورت می‌توانند مزایا و معایب وجود دندان نهفته یا درمان آن را که معمولا به صورت جراحی است، برای شما توضیح دهند.

در صورتی که دندان‌های نهفته درمان نشوند، برخی از آن‌ها می‌توانند منجر به بروز مشکلات متوسط یا شدید مثل پوسیدگی، عفونت، بیماری‌های لثه و کیست‌های دندانی شوند. اما همه این موارد می‌تواند توسط دندانپزشک بررسی شده و تحت مراقبت قرار گیرد. در این مقاله از دکتر دلارا جهری، دکتر دندانپزشک خوب در سعادت آباد می خواهیم در مورد دندان نهفته و دلایل به وجود آمدن آن مطالبی را به شما عزیزان ارائه دهیم.

تعریف دندان نهفته

بطورکلی، زمانی که یک دندان از لثه بیرون نمی آید و در زیر لثه باقی می ماند، به آن دندان نهفته گفته می شود. وجود یک مانع فیزیکی در مسیر رویش دندان باعث می شود که دندان نتواند رشد کند. برخی از افراد ممکن است چندین دندان نهفته داشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط یکی از آن ها را داشته باشند. این بستگی به دلایل نهفته شدن دندان ها و نحوه رشد دندان ها دارد.

اغلب پزشکان و متخصصان در این زمینه عامل مهم نهفته شدن دندان را کوچک بودن فک و یا نداشتن مکان کافی برای رشد ذکر می‌کنند. خوشبختانه امروزه می‌توان با استفاده از ارتودنسی و روش‌های مختلف دندانپزشکی دندان نهفته را درمان کرد و از مشکلات حاشیه‌ای آن خلاص شد.

اطلاعات مفید: هزینه جرمگیری دندان

دلایل به وجود آمدن دندان نهفته چیست؟

دلیل های متعددی برای دندان نهفته وجود دارد. این عارضه می تواند در اثر یک یا چند مورد از عوامل زیر ایجاد شود:

  • کوچک بودن فک و نبود فضای کافی برای رشد دندان‌ها از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن دندان نهفته است.
  • عوامل ژنتیکی می‌تواند عامل به وجود آمدن دندان نهفته بوده و مشکل نهفتگی دندان از پدر و مادر شخص به ارث رسیده باشد.
  • بزرگ بودن دندان نسبت به فک یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن دندان نهفته است.
  • زمانی که دندان‌های شیری کودک تحت شرایطی زودتر از زمان مقرر می‌افتند، نظم و ترتیب در رویش دندان‌های دائمی بهم ریخته و دندان نهفته به وجود می‌آید.
  • کج بودن دندان‌ها یا بزرگ بودن تاج دندان باعث می‌شود تا دندان در لثه باقی مانده و نتواند بیرون بیاید.
  • برخی از عادت‌های دهانی همانند استفاده از پستانک و مکیدن انگشت در سنین نوزادی، احتمال نهفتگی دندان را افزایش می‌دهد.
بیشتر بدانید...  تورم لثه و راه های درمان آن

دندان نهفته چگونه تشخیص داده می شود؟

دندان نیش باید تا 14 سالگی کاملاً رشد کند. اگر در این سن تنها مقدار اندکی از این دندان مشاهده می شود یا لثه در ناحیه دندان نیش دارای ورم است و دندانی مشاهده نمی شود، باید برای تشخیص نهفتگی آن به یک دندانپزشک خوب مراجعه کرد. دندان عقل نیز معمولاً تا 25 سالگی به طور کامل رشد می کند. اگر در این سن هنوز دندان رشد نکرده است یا بخشی از آن قابل مشاهده است، باید برای اقدامات درمانی، به دندانپزشک مراجعه کنید. در بعضی از افراد، دندان عقل هیچ گاه شکل نمی گیرد و رشد نمی کند. به همین دلیل باید حتماً برای تشخیص نهفتگی دندان عقل بعد از 25 سالگی به متخصص دندان مراجعه کرد.

اطلاعات مفید: دکتر خوب لمینت دندان در تهران

کدام دندان ها معمولا نهفته می شوند؟

برخی دندان ها بیشتر از سایر دندان ها در معرض نهفتگی قرار می گیرند، این دندان ها عبارتند از:

دندان عقل

دندان عقل معمولا آخرین دندانی است که در فک رویش می کند. رویش این دندان به طور معمول در سنین 17 تا 25 سالگی اتفاق می افتد. دندان عقل اغلب زمانی رشد می کند که رشد فک متوقف شده است، بنابراین ممکن است فک فضای کافی برای رویش آن نداشته باشد و در افرادی که فک کوچکی دارند، احتمال نهفتگی دندان عقل بیشتر خواهد بود.

دندان نیش

دومین دندانی که احتمال نهفتگی آن بالا است، دندان نیش فک بالا می باشد. از آنجایی که وجود این دندان ها ضروری می باشد، برای قرار گرفتن آن ها در محل صحیح از درمان ارتودنسی استفاده می شود و جراحی برداشتن آن ها آخرین گزینه درمانی می باشد.

درمان دندان نهفته چگونه است؟

قبل از هرچیزی وضعیت دندان های بیمار تعیین خواهد کرد، که دندان نهفته به چه صورت درمان شود. اما معمولا اگر دندان های نهفته فرد دندان عقل باشد روش درمان آن جراحی می باشد. یعنی با کمک جراحی دندان نهفته، دندان عقل فرد را درمان خواهند کرد. برای انجام جراحی باید وضعیت دندان و سن بیمار را نیز در نظر گرفت. اما اگر دندان نهفته شما دندان های نیش باشد ممکن است از روش های دیگری استفاده کنند چراکه در ظاهر فرد بسیار تاثیر گذار خواهد بود. معمولا با کمک ارتودنسی ثابت سعی می کنند که این ناهنجاری را درمان کنند. ارتودنسی ثابت با خاصیت کششی که دارد باعث می شود دندان نیش نهفته به مرور به موقعیت و جایگاه مناسب خود برگردد.

بیشتر بدانید...  جرم دندان و جرمگیری دندان

مضرات وجود دندان نهفته در دهان

دندان ها علاوه بر افزایش زیبایی صورت، هر کدام دارای وظیفه ای خاص هستند که اگر نتوانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند، علاوه بر آسیب به مینای دندان، لثه و سایر اندام های درونی بدن را نیز با مشکل و بیماری روبرو می کنند. صحبت کردن و غذا خوردن تنها بخشی از وظایف دندان است که باید به بهترین نحو انجام گیرد. وظیفه برخی از دندان ها آسیاب کردن غذا، برخی دیگر بریدن غذا و پاره کردن آن را برعهده دارند.

آسیب در هر کدام از این دندان ها می تواند سایر اعضای بدن از جمله معده را با مشکل روبرو سازد. عوارضی همچون عفونت، بیماری های لثه ای و تشکیل کیست دهانی، از دیگر عوارض وجود دندان های نهفته است.  لبخندهای زیبا نیز حاصل وجود دندان های سالم و زیباست. درصورت وجود دندان های نهفته و عدم پیگیری برای درمان آن، فشار بین دندان ها زیاد شده و همین مسئله موجب روی هم رفتگی دندان ها خواهد شد. دندان های نیش پنهان به دلیل در معرض دید بودن، تا حد زیادی از زیبایی صورت شما خواهند کاست.

اطلاعات مفید: هزینه کامپوزیت دندان در تهران

جراحی دندان نهفته درد دارد؟

بعد از جراحی احتمالاً احساس ناراحتی و تورم در داخل و خارج دهان شما وجود دارد. این معمولاً در سه روز اول شدید تر است، اما ممکن است دو هفته طول بکشد تا تمام درد برطرف شود. همچنین ممکن است متوجه شوید که فک شما سفت است و نتواند به طور کامل باز شود. شما بایستی به مدت یک هفته یک رژیم غذایی نرم داشته باشید. همچنین ممکن است کبودی پوست در صورت شما رخ دهد که دو هفته طول بکشد. استفاده از کیسه یخ در 24 ساعت اول بعد از جراحی بسیار کمک خواهد کرد.

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها