آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

دلایل کشیدن دندان چیست؟

دلایل کشیدن دندان چیست؟

آیا می دانید دلایل کشیدن دندان چیست؟ کشیدن دندان یک درمان یا روش رایج دندانپزشکی است، که می تواند توسط یک دندانپزشک عمومی یا یک متخصص دندانپزشک انجام شود. این پروسه بسته به وضعیت دندان افراد ممکن است به صورت معمولی و در مدت زمان کم یا به صورت جراحی انجام شود. در این مقاله از دکتر دلارا جهری، بهترین دندانپزشک سعادت آباد، همراه باشید تا جواب سوال خود را در رابطه با دلایل کشیدن دندان، دریافت کنید.

اطلاعات بیشتر»»» جرمگیری دندان در سعادت آباد

علت‌های کشیدن دندان

کشیدن دندان علت های مختلفی دارد، که در بخش زیر به دلایل آن اشاره شده است:

عفونت و پوسیدگی دندان

زمانی که دندان دارای پوسیدگی و عفونت بالایی باشد، پزشک اقدام به درمان‌های مختلف آن مانند پر کردن دندان، درمان ریشه و روش‌های ترمیمی می‌کند. اما اگر میزان عفونت و پوسیدگی به حدی باشد، که امکان انجام هیچ کدام از این روش‌های درمانی وجود نداشته باشد، دندان کشیده می‌شود. گاهی اوقات نیز دندان توسط پزشک پر شده و پس از مدتی دوباره دچار آسیب می‌شود. اگر امکان درمان ریشه مجدد وجود نداشته باشد، پزشک اقدام به کشیدن دندان می‌کند.

درمان ارتودنسی

گاهی اوقات هدف از کشیدن دندان ها، آماده کردن فضا برای درمان ارتودنسی است. هنگامی که فضای فک برای صاف و مرتب شدن همه دندان ها جای کافی نداشته باشد، برای این که کجی و نامرتبی دندان ها را بتوان اصلاح کرد، متخصص ارتودنسی یک یا چند دندانی که اهمیت کمتری دارند، را می کشد تا جا برای بقیه باز شود.

بیماری های لثه

گاهی اوقات بیماری‌های شدید لثه باعث آسیب‌های عمیق به دندان و لثه می‌شوند. این بیماری‌ها به مرور زمان بافت استخوان و لثه را از بین برده و دندان را لق می‌کنند. در شرایطی که دیگر درمان توسط جراح لثه کارساز نبوده و استفاده از دندان امکان پذیر نیست، توسط دندان پزشک کشیده می‌شود.

اطلاعات بیشتر»»» دکتر کامپوزیت در تهران

لق شدن دندان

مرحله پیشرفته بیماری لثه (پریودنتیت) می تواند باعث از بین رفتن حمایت استخوانی در اطراف دندان شود. در نتیجه دندان لق می شود و احتمال اینکه بيافتد بیشتر می شود. زمانی که بیماری، حیات دندان را با مشکل مواجه کرده باشد باید آن را بیرون کشید.

دندان بد شکل

اگر که دندانی با ناهنجاری خاصی رویش پیدا کند، ممکن است تاثیر زیادی در جویدن و صحبت کردن بیمار بگذارد. در چنین شرایطی، اگر روش‌های جایگزین وجود نداشته باشند، باید این دندان را از دهان بیمار خارج کرد.

بیشتر بدانید...  علائم عفونت ایمپلنت دندان

در آوردن دندان های نهفته و نیمه نهفته

دندانی هایی که پس از اتمام دوره رشد هنوز از لثه بیرون نیامده اند و یا به صورت جزئی بیرون هستند به ترتیب نهفته و نیمه نهفته خوانده می شوند. دندان های عقل و نیش، اغلب به این شکل هستند و اگر مشکل ساز باشند احتمالا با روش جراحی نیاز به کشیده شدن دارند. کشیدن و خارج کردن این دندان ها معمولا تهاجمی خواهد بود. با این حال به لطف کاربردهای لیزر دندانپزشکی می توان با حداقل تهاجم و کمترین زمان بهبودی، به هر نوع دندان نهفته ای دسترسی پیدا کرد و آن را بیرون کشید. البته ذکر این نکته بسیار مهم است که بعضی اوقات دندان نیش نهفته را خارج نمی کنند، بلکه با لیزر آن را اکسپوز یا نمایان می کنند و آن را درگیر نیروهای ارتودنسی کرده تا با دندان های دیگر هماهنگ شود.

وارد شدن آسیب به دندان

زمانی که فرد در حادثه ای دندانش دچار شکستگی شود، به صورتی که میزان ریشه باقی مانده دندان او کم و ضعیف باشد و امکان قرار گرفتن عاج وجود نداشته باشد، دندان فرد باید به صورت کامل کشیده شود. در این حالت بعد از کشیدن دندان، از روش های ایمپلنت استفاده می شود.

روش های کشیدن دندان

بیرون کشیدن دندان های آسیب دیده معمولا به دو صورت می باشد. دندانپزشکان آن را یا به صورت معمولی و یا از طریق جراحی در می آورند. در هر دو روش برای اینکه بیمار دردی تحمل نکند، از بی حسی موضعی و آرام بخش استفاده می شود و بعد از در آوردن دندان، می تواند از داروهای ضد درد برای تسکین درد استفاده کند. در سطر زیر به روش های کشیدن دندان اشاره شده است:

روش مرسوم و معمولی کشیدن دندان

کشیدن ساده دندان، یعنی درآوردن دندانی که در دهان قابل مشاهده است و به صورت کامل رشد کرده است. از این روش برای برداشتن و یا کشیدن دندان پوسیده و یا آسیب دیده و یا برداشتن دندان قبل از شروع ارتودنسی استفاده می شود. دندانپزشکان، معمولا با بی حسی موضعی دندان ها را درآورده و بیرون می کشند. سپس برای تسکین درد پس از کشیدن دندان از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده می شود. کشیدن دندان به صورت ساده و طی مراحل کوتاهی انجام می شود. اگر همه ی تاج لثه بیرون باشد، دندانپزشک ابتدا به لثه و سایر ساختارهای نگهدارنده ی دندان بی حسی تزریق می کند، سپس بعد از بی حسی با چند حرکت در جهات مختلف دندان را لق کرده و بعد دندان را خارج می کند. بعد از کشیدن دندان، گاز استریل را در حفره و یا جای خالی دندان قرار می دهد.

بیشتر بدانید...  5 راه برای کاهش درد دندان در خانه

اطلاعات بیشتر»»» هزینه روکش دندان 1402

روش جراحی

کشیدن دندان به روش جراحی برای دندان های نهفته و یا نیمه نهفته استفاده می شود. یعنی دندان هایی که هنوز از لثه بیرون نیامده اند و یا به صورت نصف و نیمه رشد کرده اند. به همین دلیل چون نمی توان آن را به صورت معمولی خارج کرد، با روش جراحی، دندانپزشکان و یا جراحان دهان و دندان، آن را خارج می کنند.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به سوال “دلایل کشیدن دندان چیست؟” پاسخ داده شد. کشیدن دندان در مواردی که دیگر دندان قابل استفاده و یا ترمیم نیست، انجام می شود. برای این کار روش های مختلفی وجود دارد، که باید پس از معاینه و تحت نظر دندانپزشک انجام شود. استفاده از بی حسی قبل از در آوردن دندان ضروری می باشد. اثر آن ممکن است تا مدتی بعد از درمان باقی بماند. با رعایت کردن توصیه های پزشک می توانید درد و خونریزی بعد از آن را کاهش دهید.

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها