آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

روش های قطع فوری خونریزی دندان

قطع فوری خونریزی دندان

می خواهیم با روش های قطع فوری خونریزی دندان آشنا شویم. همه ما تا کنون با خونریزی دندان و لثه مواجه شده ایم و تا جای ممکن سعی کرده ایم تا این مشکل را برطرف سازیم. خونریزی دندان به دلایل متعددی به وجود می‌آید که دلیل و درمان آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. از آنجایی که خونریزی دندان، ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه ای جدی باشد، نباید آن را نادیده گرفت. این وضعیت معمولاً ممکن است بدون درد باشد و از این رو تشخیص آن بسیار دشوار است. شاید با دیدن خون در بین خمیر دندان و یا سینک دچار وحشت شوید که نکند دندان های شما دچار مشکل شده اند.

همچنین، بعد از کشیدن دندان، ایمپلنت دندان و یا جراحی پریودنتال، خونریزی لثه بطور کاملا طبیعی رخ می دهد، اما می تواند باعث آزار شما شود. برای بند آوردن خونریزی دندان و لثه، راهکار هایی وجود دارد که در ادامه این مقاله از دکتر دلارا جهری، بهترین متخصص ترمیم دندان در تهران به بررسی آن ها می پردازیم.

چه عواملی موجب خونریزی دندان و لثه‌ می‌شوند؟

خونریزی دندان ها در برخی موارد به صورت خودبه خودی نیز بروز می کند. برخی افراد علاوه بر خونریزی لثه احساس می کنند که دندان هایشان کمی تکان می خورند. عوامل متعددی در این مشکلات دخیل هستند، که عبارتند از:

  • بهم فشردگی دندان ها
  • بهداشت نامناسب دهان و دندان
  • کمبود ویتامین ها بخصوص ویتامین ب۳ یا ویتامین ث
  • ضعف سیستم ایمنی بدن
  • مشکلات هورمونی، به عنوان مثال در دوره ی یائسگی یا بارداری
  • جرم و پلاک و پوسیدگی دندان
  • مسواک زدن نادرست و محکم
  • دیابت
  • در موارد نادر سرطان و شیمی درمانی

اطلاعات مفید پزشکی: قیمت کامپوزیت دندان

بهترین روش های قطع فوری خونریزی دندان

در بخش زیر به راهکارهایی برای کاهش خونریزی دندان و قطع فوری آن می پردازیم:

قرار دادن گاز استریل

بهتر است بدانید که استفاده از گاز استریل مرطوب شده اولین راهکار برای جلوگیری از خونریزی بیشتر دندان ها خواهد بود. برای این کار باید یک تکه گاز استریل را به صورت مربع و یا رول در بیاورید و آن را کمی با آب مرطوب نمایید. سپس آن را بر روی محل خونریزی قرار دهید و تا ۴۵ یا ۶۰ دقیقه فشار ثابتی به محل وارد نمایید. انجام این کار پس از گذشت یک ساعت، خونریزی را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد.

روغن گل میخک

روغن گل میخک حاوی ترکیبات فنلی مانند اوژنول است. این ترکیب خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی به آن می بخشد. علاوه بر این، روغن میخک نیز یک مسکن طبیعی است. این خواص ممکن است در درمان خونریزی دندان و التهاب لثه بسیار موثر باشد. ۲ قطره روغن گل میخک را با ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را مستقیماً روی محل خونریزی بمالید و بگذارید ۵-۱۰ دقیقه بماند. این کار را ۲ بار در روز انجام دهید.

بیشتر بدانید...  آیا کامپوزیت دندان ها در بارداری ضرر دارد؟

استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی های مناسب

به منظور جلوگیری از تداوم خونریزی دندان، باید در انتخاب مواد غذایی و نوشیدنی دقت بیشتری به خرج دهید. چرا که استفاده از برخی از این مواد غذایی تاثیر منفی بر روی خونریزی دارد. به طور مثال، نوشیدن با نی باعث خارج شدن لخته خون از محل خونریزی می شود. بنابراین، باید چند روز از نی استفاده نکنید. نوشیدنی های داغ و گازدار نیز، از دیگر مواردی است که باید در طی این مدت از خوردن آن ها اجتناب کنید، چون ممکن است لخته خون را از بین ببرد. همچنین، به منظور جلوگیری از آسیب به لخته خون باید از غذاهای سفت و جویدنی خودداری کنید.

افزایش مصرف ویتامین C

خوردن غذاهای غنی از ویتامین C می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کند و به مبارزه با عفونت های لثه که باعث خونریزی لثه می شود کمک کند. برعکس آن نیز ممکن است مصرف بیش از حد ویتامین C در رژیم غذایی خونریزی دندان و لثه را بیشتر کند. بنابراین، اگر کمبود ویتامین C دارید اما بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت می کنید، بهتر است از منابع ویتامین سی بیشتری استفاده کنید زیرا منجر به قطع خونریزی لثه می شود.

اطلاعات مفید پزشکی: فوق تخصص لمینت در سعادت اباد

استفاده از کمپرس یخ

با استفاده از کمپرس یخ می توانید به کاهش جریان خونریزی دندان کمک کنید. بیشتر افراد برای قطع خونریزی دندان خود از کمپرس یخ استفاده می کنند. در صورتی که خونریزی دندان به دلیل آسیب وارد شدن و ضربه باشد، بهترین گزینه استفاد از کمپرس یخ است. در این صورت برای کاهش التهاب دهان و لثه باید هر 20 دقیقه یک بار از کمپرس یخ استفاده کنید.

بالا نگهداشتن سر

این کار جهت بند آوردن خونریزی دندان و لثه بسیار مؤثر است. در صورتی که می‌خواهید دراز بکشید، حتماً برای بالاتر قرار گرفتن سرتان از چند بالش استفاده نمایید. در این صورت، جریان خون کاهش می‌یابد و خونریزی لثه متوقف می‌گردد.

چای کیسه ای

چای سبز یکی از مؤثرترین مواد برای تقویت دندان و لثه می باشد، که بهتر است روزانه 3 الی 4 فنجان از این چای را مصرف کنید. جدا از فواید بسیار خوبی که دارد، در هنگام خونریزی دندان می توان با قرار دادن این چای در محل خونریزی از خونریزی آن جلوگیری کنید. برای قطع فوری خونریزی دندان باید ابتدا چای کیسه ای را مرطوب کنید و بعد از این که خنک شد آن را روی دندان قرار دهید و به مدت 10 تا 20 دقیقه اجازه دهید تا روی دندان بماند.

بیشتر بدانید...  روش های مختلف سفید کردن دندان ها

شستشوی دهان با هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید معمولا به عنوان ضد عفونی کننده نیز در محیط استفاده می شود. اما زمانی که خونریزی دندانی دارید و تمایل به قطع فوری خونریزی دارید، شستشوی دهان با هیدروژن پراکسید باعث کاهش خونریزی و قطع فوری آن خواهد شد. مراقب باشید که هیدروژن پراکسید را قورت ندهید. در مواردی که خونریزی دندان به علت التهاب لثه ها ایجاد شده، استفاده از هیدروژن پراکسید باعث کاهش التهاب و کاهش دفعات خونریزی می شود.

اطلاعات مفید پزشکی: جراح دندان خوب در تهران

کلام آخر

در بالا بیان کردیم که خونریزی دندان دلایل بسیار زیادی دارد، که اکثرا این اتفاق به دلیل  بیماری‌های ارثی، پریودنتال، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی نامناسب، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، مصرف بیش از حد دخانیات و … به وجود می‌آید. برای قطع خونریزی دندان می‌توانید از روش‌هایی همچون استفاده از هیدروژن پراکسید، کمپرس یخ، گاز استریل، روغن گل میخک و موارد دیگری استفاده کنید که در متن به آن‌ها پرداخته ایم. ذکر این نکته مهم است، در مواردی که خونریزی دندان در طولانی مدت قطع نشد، حتما به دکتر دندانپزشک خوب در تهران مراجعه نمایید.

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها