آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

علت افتادن یا شکستن لمینت دندان چیست؟

علت افتادن یا شکستن لمینت دندان

آیا می دانید علت افتادن لمینت دندان یا شکستن آن چیست؟ از زمانی که دندان های خود را لمینت می کنید، باید مراقب باشید لمینت لب پر نشود، نشکند و یا از دندان جدا نشود. مراقبت از دندان لمینت شده چیز عجیبی نیست، فقط کافیست فشار زیادی بر این دندان ها وارد نکنید. یعنی چیزهای سخت و محکم را با دندان نگیرید یا غذاهای خیلی سفت نجوید. با این حال، گاهی ممکن است به صورت اتفاقی در اثر ضربه ای که به دندان وارد می شود، برای لمینت مشکلی بوجود بیاید. در این مطلب علل شکستن یا افتادن لمینت دندان را برای شما عزیزان بیان می کنیم.

لمینت دندان چیست؟

لایه های بسیار نازکی که معمولا به رنگ های مختلفی ساخته می شوند، که انتخاب رنگ آن ها بسته به نظر دکتر دندانپزشک و سلیقه بیمار می باشد و جهت اصلاح بد شکلی های خفیف و بدرنگی های دندانی و بستن فاصله بین دندان ها و شکستگی و لب پریدگی های دندان مورد استفاده قرار می گیرد، به نام لمینت دندان شناخته می شود. برای استفاده از لمینت ها، به طور معمول  بر روی دندان ها تراش کمی صورت خواهد گرفت. لمینت ها انواع متفاوتی نظیر لمینت های سرامیکی و لمینت های کامپوزیتی دارند که ممکن است در مطب یا در لابراتوار ساخته شوند.

اطلاعات مفید: متخصص روکش دندان در تهران

علت های افتادن یا شکستن لمینت

به طور کلی، رایج ترین دلایل لق شدن، شکستن یا افتادن لمینت دندان عبارتند از:

جویدن اجسام سفت و سخت

تقریبا مهم ترین دلیل افتادن لمینت دندان این است، که افراد از لمینت های خود مراقبت کافی و اصولی نمی کنند. برخی افراد عادت دارند که اجسام سفت و سخت را با دندان های لمینت شده خود بجوند و یا اینکه عاداتی مثل جویدن ناخن، خودکار و یا حتی پوست کندن انواع تخمه ها را دارند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

از دیگر دلایل افتادن لمینت دندان بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان است. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و کوتاهی در مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مناسب، احتمال جدا شدن روکش دندان بالا می رود. تجمع باکتری ها و پلاک ها در دهان و بر روی دندان ها باعث ایجاد عفونت در دندان ها و لثه می شود. عفونت نیز به نوبه خود سبب ضعیف شدن اتصال بین روکش ها و دندان ها می شود. در این حالت احتمال افتادن روکش ها بیشتر است. برای درمان و جلوگیری از این مشکلات میتوانید از جرمگیری دندان استفاده کنید.

بیشتر بدانید...  تلخی دهان و راهکارهای رفع آن

فرسایش و کهنه شدن لمینت ها

افرادی که برای زیبایی لبخند خود لمینت انجام داده اند، می دانند که طول عمر این لبخند زیبا ۱۰ سال است. از این رو پس از گذشت این بازه زمانی، روکش فرسوده شده و احتمال شکستن یا ترک خوردن آن وجود دارد. با این حال، در بعضی از پروسیجر ها، به علت ضعیف شدن مواد نگهدارنده این روکش سرامیکی، لمینت لق شده و از دندان خارج می شود.

فشار بیش از حد به لمینت

ونیرهای پرسلین مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند. با این حال نباید به طور مداوم فشار بیش از حدی به آن ها وارد شود. در غیر این صورت ممکن است ترک یا شکستگی در آن‌ها مشاهده شود. داشتن عادات بدی مثل دندان قروچه کردن، باز کردن درب قوطی های فلزی و پلاستیکی با دندان ها، جویدن یخ یا جویدن ناخن از مواردی هستند که فشار بسیار زیادی به ونیرها وارد کرده و به آن ها آسیب می رسانند.

عدم نصب صحیح لمینت بر روی دندان

اگر به تازگی لمینت دندان را انجام داده اید و روکش های سرامیکی مدام از دندان شما جدا می شوند، مطمئن باشید که فرآیند درمان به هنگام نصب به درستی انجام نشده و یا دندانپزشک معالج شما از مواد مرغوبی استفاده نکرده است. به همین دلیل است که همواره تاکید داریم در انتخاب دندانپزشک متخصص و ماهر دقت داشته باشید.

مطالب مفید: قیمت ترمیم دندان در سعادت اباد

پوسیدگی و خراب شدن دندان

یکی از دلایلی که در طولانی مدت و به صورت تدریجی رخ می‌دهد و باعث افتادن لمینت دندان می‌شود، پوسیدگی دندان‌هاست. تا زمانی که ساختار و فرم دندان‌ها دچار مشکل نشود، لمینت دندان نیز به مشکل نمی‌خورد. ولی زمانی که دندان‌ها پوسیده و خراب شوند، به طبع لمینت دندان نیز شل شده و می افتد.

عفونت لثه بعد از لمینت دندان

عفونت لثه بعد از لمینت دندان به علت تجمع باکتری ها اطراف لمینت و دندان اتفاق می افتد که معمولا با پوسیدگی دندان همراه است. در این شرایط معمولا بیمار با درد شدید در ناحیه دندان لمینت شده به دندانپزشک مراجعه می کند و دندانپزشک بعد از معاینه می بیند که عفونت زیر لمینت گسترش پیدا کرده و باعث شل شدن یا افتادن لمینت دندان شده است. در این حالت دندانپزشک مجبور می شود لمینت دندان را برداشته و بعد از درمان عفونت لثه و پوسیدگی دندان لمینت جدید را نصب کند.

اطلاعات بیشتر: متخصص درمان ریشه دندان در سعادت آباد

بیشتر بدانید...  اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت چیست؟

جلوگیری از شکستن یا افتادن لمینت دندان

در بالا بررسی کردیم، که علت افتادن لمینت دندان یا شکستن آن چیست؟ حالا می خواهیم در مورد راه های جلوگیری از افتادن یا شکستن روکش ها بحث کنیم. موارد زیر در پیشگیری از شکستن و جدا شدن روکش موثر هستند:

  • کاهش مصرف مواد غذایی که نسبتا سفت و سخت هستند
  • درمان دندان قروچه
  • استفاده از محافظ دندان در هنگام فعالیت سنگین
  • چکاپ های دوره ای
  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • انتخاب دندانپزشک متخصص برای نصب درست روکش ها

پس از افتادن لمینت دندان چه باید کرد؟

اگر لمینت از دندان شما جدا شده، بهتر است آن را درون ظرفی قرار دهید و نزد دندانپزشک معالج خود ببرید. دقت داشته باشید به هیچ عنوان بدون کمک متخصص، نباید سعی کنید خودتان آن را مجدد روی دندان نصب کنید. چرا که نصب غیر حرفه ای لمینت دندان می تواند موجب شکستن این روکش های سرامیکی گران قیمت شده و همچنین به دندان خودتان آسیب وارد کند. پس اجازه دهید این کار توسط متخصص با مهارت، ظرافت بالا و بکارگیری مواد مرغوب انجام شود.همچنین میتوانید از فوق تخصص کامپوزیت دندان مشورت بگیرید تا از کامپوزیت استفاده کنید برای زیبایی دندان هایتان.

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها