آدرس: تهران، سعادت آباد، بلوار فرحزادی، برج افق؛ طبقه دوم، واحد 5. 

تلفن های تماس:  ۰۲۱۲۲۳۴۲۸۹۶ | ۰۹۳۷۱۰۳۷۸۶۹ (واتساپ)

روزهای کاری: شنبه تا پنج شنبه  ساعت 10:00 تا 19:00

آیا کامپوزیت دندان ها در بارداری ضرر دارد؟

همه چیز درباره کامپوزیت کردن دندان ها در بارداری

استفاده از کامپوزیت در صنعت دندانپزشکی به دلیل ویژگی‌های مثبتی که دارد، از جمله استحکام، مقاومت در برابر خوردگی، و دیداری طبیعی، بسیار رایج است. اما چندین سوال برای زنان باردار به وجود می‌آید که آیا استفاده از کامپوزیت در دندان‌ها برای آنها ضرر دارد یا خیر؟

این مقاله درباره اثرات کامپوزیت در بارداری بررسی می‌شود. این بررسی شامل ارزیابی انواع کامپوزیت، ترکیبات ویژه، اثرات بر روی جنین و نوزاد، و پیشنهادات برای زنان باردار است.برای آگاهی از اینکه کامپوزیت دندان چیست و چه تفاوتی با لمینت دارد روی لینک مربوطه کلیک کنید.

مطلب مرتبط: هزینه ایمپلنت دندان

انواع کامپوزیت

کامپوزیت‌های دندانی به دو نوع تقسیم می‌شوند: فلزی و غیر فلزی. کامپوزیت‌های فلزی شامل نقره و آمالگام می‌شوند و کامپوزیت‌های غیر فلزی شامل مواد مانند رزین‌های اپوکسی و پلی‌استر هستند. کامپوزیت‌های غیر فلزی به علت ویژگی‌های بیشتری مانند زیبایی، مقاومت در برابر خوردگی و انعطاف‌پذیری بیشتر، برای درمان دندان‌های بیشتر استفاده می‌شوند.

ترکیبات ویژه بسیاری از کامپوزیت‌ها حاوی بیس‌های ترکیبی هستند که شامل برخی عناصر مثل باریم، سیلیسیم، تیتانیوم، و الاستومرهای اصلاح شده هستند. ترکیبات ویژه در کامپوزیت‌ها برای افزایش مقاومت در برابر خوردگی و ایجاد تراکم و مقاومت در برابر فشار بالا استفاده می‌شوند.

کامپوزیت کردن دندان در دوران بارداری

هدف از کامپوزیت کردن دندان‌ها رفع ایرادات و مشکلات ظاهری آنها می‌باشد و معمولاً انجام آن مورد اورژانسی و ضروری تلقی نمی‌شود. به دلیل ضروری نبودن آن بهتر است که مادران باردار انجام آن را تا بعد از به دنیا آوردن فرزند خود به تأخیر بیندازند.
در واقع کامپوزیت دندان‌ در بارداری ضرری ندارد، ولی به این دلیل که دندان‌ها پس از کامپوزیت کردن مقداری حساس شده و در برخی موارد ممکن است فرد احساس دردی داشته باشد که برای تسکین آن نیاز به مصرف داروهای مسکن پیدا کند و یا به این دلیل که ممکن است بدن مادر به مواد کامپوزیت حساسیت نشان دهد، بهتر است که از انجام آن در این دوران خودداری کند.

اثرات کامپوزیت دندان در بارداری

از زمانی که زنان باردار به سمت درمان دندان‌های خود با کامپوزیت می‌روند، بسیاری از آنان نگران اثرات منفی آن بر جنین خود هستند. در این بخش، به بررسی اثرات کامپوزیت در بارداری می‌پردازیم.

اطلاعات پزشکی: متخصص لمینت دندان در تهران

اثرات کامپوزیت دندان بر روی جنین

از آنجا که کامپوزیت در زمان درمان دندان به شدت تحت تاثیرات نوری قرار می‌گیرد، برخی افراد نگران شده‌اند که این تابش نوری ممکن است بر روی جنین تاثیر بگذارد. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهند که این تاثیر در میزان بسیار پایینی است و هیچ تأثیر منفی بر روی جنین وجود ندارد.از آن جایی که کامپوزیت را برای دندان هایی با ریشه سالم انجام میدهند، اگر دندان هایتان خراب و نیاز به کشیدن دارد، شما میتوانید برای جایگزینی با قیمتی مناسب تر از پروتز دندان استفاده کنید.

بیشتر بدانید...  5 راه برای کاهش درد دندان در خانه

اثرات کامپوزیت دندان بر روی نوزاد

از دیگر نگرانی‌های مربوط به استفاده از کامپوزیت در بارداری، تأثیر آن بر روی نوزاد پس از تولد است. اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که هیچ تأثیر منفی بر روی رشد و توسعه نوزاد وجود ندارد.

پیشنهادات مفید برای زنان باردار

استفاده از کامپوزیت در دندان‌های زنان باردار با احتیاط باید صورت گیرد. در صورتی که به دلیل درد یا خوردگی، درمان دندان باردار صورت گرفته‌است، بهتر است از کامپوزیت با پایین‌ترین مقدار تابش نوری استفاده شود. همچنین، بهتر است بعد از انجام درمان، یک ساعت از خورد و نوشیدن هیچ ماده‌ای خارج از آب صرف نشود. در صورت داشتن هرگونه نگرانی درباره اثرات کامپوزیت در بارداری، باید با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.اگر برای خانوم های باردار استفاده از کامپوزیت مشکل داشته باشد، میتوانید از ترمیم دندان که توسط یک متخصص ترمیم دندان انجام میشود، قبل از کامپوزیت اینکار را انجام دهید.

لیکن با توجه به تحقیقات انجام شده، به نظر می‌رسد که استفاده از کامپوزیت در دندان‌های زنان باردار برای درمان درد یا خوردگی‌ها بدون هیچ گونه نگرانی امن است. با این حال، برای کاهش احتمال اثرات منفی، بهتر است از کامپوزیت با میزان کمتری تابش نوری استفاده شود و پس از انجام درمان، برای یک ساعت از خورد و نوشیدن هیچ ماده‌ای خارج از آب صرف نشود.

همچنین، مهم است که زنان باردار به دکتر دندانپزشک خود اطلاع دهند که در حال حاضر باردار هستند و بهتر است قبل از هرگونه درمان، مشاوره و نظر پزشک خود را بگیرند. در کل، به عنوان یک راهنمایی عمومی، استفاده از کامپوزیت در دندان‌های زنان باردار در صورت نیاز به درمان، امن است و هیچ تأثیر منفی برای جنین و نوزاد پس از تولد ندارد، با این حال بهتر است از این موضوع با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان برای کامپوزیت کردن دندان در بارداری

دوره سه ماهه اول بارداری

مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره در طول مدت زمان بارداری، 3 ماه اول آن می‌باشد. به این دلیل که مواد غذایی و داروهایی که مادر در دوران بارداری خود دریافت می‌کند، بر جنین تأثیر می‌گذارد و همچنین به این علت که احساس حالت تهوع و استفراغ در 3 ماه اول وجود دارد و تحریک بافت دندان و لثه ممکن است باعث تشدید آن شود، بهتر است خانم‌های باردار تا حد امکان از انجام خدمات غیر ضروری دندانپزشکی خودداری کنند.

دوره سه ماهه دوم بارداری

3 ماه دوم بارداری به عنوان بهترین و مناسب‌ترین دوره برای انجام خدمات دندانپزشکی به شمار می‌آید. در این دوره به این دلیل که جنین به رشد مناسبی رسیده است و کمتر در معرض خطر و عوارض ناشی از داروها قرار می‌گیرد، در صورت تأیید متخصص زنان و زایمان، مادران باردار می‌توانند از خدمات دندانپزشکی از جمله کامپوزیت استفاده کنند.

بیشتر بدانید...  اقدامات و مراقبت های مهم بعد از جراحی دندان

دوره سه ماهه سوم بارداری

در این دوره جنین به رشد تقریباً کاملی می‌رسد و به دلیل بزرگ شدن شکم مادر امکان نشستن و دراز کشیدن طولانی مدت برای او سخت می‌شود. به همین دلیل انجام خدمات دندانپزشکی که نیاز به دراز کشیدن و یا نشستن طولانی مدت بر روی صندلی دارند، باعث اذیت شدن و ایجاد احساس ناراحتی برای مادر می‌شود و انجام خدمات زیبایی دندان در این دوره توصیه نمی‌شود و بهتر است که خانم‌های باردار پس از زایمان اقدام به کامپوزیت کردن دندان‌های خود نمایند.

مراقبت از دندان‌های کامپوزیت شده در دوران بارداری

جنین برای رشد خود از بدن مادر تغذیه می‌کند. یکی از مواد ضروری که جنین از بدن مادر خود دریافت می‌کند، کلسیم می‌باشد که ممکن است از استخوان‌ها و حتی دندان‌های مادر تأمین شود. این امر از دلایلی است که باعث ضعیف و یا پوسیده شدن دندان‌های خانم‌های باردار در طول دوران بارداری می‌شود.

با توجه به اینکه دوران بارداری برای بسیاری از زنان با مشکلات دندانی همراه است، نیاز به درمان دندان‌ها با استفاده از کامپوزیت نیز پیش می‌آید. اما همانطور که پیشتر هم بیان شد، برخی موارد ممکن است در صورت عدم رعایت احتیاط‌های لازم، استفاده از کامپوزیت در دندان‌های زنان باردار، مشکلاتی را برای جنین و نوزاد پس از تولد به همراه داشته باشد.  بنابراین، بهترین زمان برای کامپوزیت کردن دندان در دوران بارداری، در دوره‌ای است که بین ۱۴ تا ۲۸ هفته از دوران بارداری قرار دارید. در این دوره، سازمان جنین بهبود یافته و امکانات لازم برای حفاظت از جنین در صورت لزوم، در دسترس پزشکان و دندان‌پزشکان است.

همچنین باید توجه داشت که استفاده از کامپوزیت در دندان‌های زنان باردار، باید با رعایت احتیاط‌های لازم و توسط پزشک یا دندان‌پزشک با تجربه انجام شود. برای اطمینان بیشتر، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و نظر او را درباره زمان مناسب برای کامپوزیت کردن دندان در دوران بارداری بپرسید. این اتفاق می‌تواند برای تمام دندان‌ها، حتی دندان‌های کامپوزیت شده نیز رخ دهد. به همین دلیل مادران علاوه بر مصرف کلسیم به مقدار کافی، باید در رعایت بهداشت دهان و دندان خود دقت کافی را داشته باشند تا سلامت دندان‌های خود را حفظ کنند. اهمیت این امر به ویژه در 3 ماه اول بارداری که مادران به دلیل حالت تهوع، ممکن است نتوانند دندان‌های خود را به درستی مسواک بزنند، بسیار زیاد است. در طول این دوره بهتر است که دهان خود را به طور مرتب با آب و نمک شستشو دهند تا از ایجاد عفونت‌ها و پوسیدگی‌های دندانی پیشگیری نمایند. دکتر دلارا جهری دندانپزشک و متخصص جراحی دندان، در خدمت شما است تا بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت برای شما عزیزان انجام دهد.

با دادن امتیاز، ما را ارائه خدمات بهتر یاری کنید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها